Små barn kan lära sig det mesta. Tänk bara på allt ett nyfött barn måste lära
sig: andas, äta, sova, prata, krypa... Barnets inlärningspotential är enorm! Därför
kan ett barn också lära sig att spela ett instrument i tidig ålder. Suzukimetoden
är ett redskap för just detta: där arbetar man med barn från 3-4 års ålder. Läs
mer om metoden på Svenska Suzukiförbundets hemsida. Jag är Suzukipedagog i orgel
och har mött några barn vid manualerna. Det är fascinerande att se deras kompetens,
deras lust att lära och med vilket stort allvar de går in för att spela sitt
instrument.
Barn kan!
Eftersom barnen tar sitt spel på stort allvar måste också läraren göra det. Det
värsta jag vet är när man ställer upp en grupp barn för att sjunga eller spela,
dåligt förberedda och osäkra på situationen och låter dem göra ett framträdande
de själva upplever som pinsamt och sedan säger "det är ju bara barn, dom är ju
så gulliga". Det är klart att de är gulliga, men de måste få vara duktiga också!
Oavsett om det gäller att spela, sjunga eller bara att tända ett ljus.
Barn vill kunna!
Improvisation är något som skrämmer många vuxna orgelspelare. Ofta har man haft
en lärare som börjat i fel ände ("nu ska vi göra en koralfuga") och på det sättet
fått lära sig att - man inte kan. Jag utgår fram att alla kan improvisera, och
ingen av de vuxna elever jag haft har fått mig att ändra uppfattning. Men det
gäller att börja i rätt ände.